Μηνύματα

-----------------------

Η ανθρωπότητα  δεν προσδιορίζεται από όσα  δημιουργεί, αλλά  από όσα επιλέγει να μην καταστρέψει.

Edward  Osborne Wilson (Αμερικανός  εντομολόγος και βιολόγος)

***

Δεν  κληρονομούμε τη γη από τους προγόνους μας, τη δανειζόμαστε από τα παιδιά μας.

Ινδιάνοι της φυλής Χάιντα του Καναδά

***

Να αγαπάς την ευθύνη. Να λες: Εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη γης. Αν δεν σωθεί, εγώ φταίω …

Νίκος Καζαντζάκης

***

Ο Μύθος του Ερυσίχθονα

Σύμφωνα με τη μυθολογία, ο  Ερυσίχθων, που ήταν γιος του βασιλιά της Θεσσαλίας Τριόπα, και ήταν  γνωστός για τον εγωισμό, την πλεονεξία του και τον κακό του, γενικότερα, χαρακτήρα,    καταπάτησε ένα ωραιότατο άλσος –   με πυκνόφυλλα, πανύψηλα δένδρα –  που ιδιαίτερα αγαπούσε η θεά Δήμητρα, στην οποία ήταν και αφιερωμένο, για να κτίσει, παρά τις προειδοποιήσεις της θεάς, ένα ανάκτορο.  Για τον  σκοπό λοιπόν αυτό, ο Ερυσίχθων  έβαλε τους υπηρέτες του να κόψουν τα πανέμορφα δένδρα, κάτω από τα οποία ζούσαν και έπαιζαν οι νύμφες. Η θεά λυπήθηκε και οργίσθηκε τόσο με τη ματαιόδοξη και καταστροφική αυτή πράξη του Ερυσίχθονα,  που του επέβαλε την τιμωρία της τρομερής και ακόρεστης πείνας, οδηγώντας τον στην επαιτεία και στη δικιά  του καταστροφή. Ο Ερυσίχθων μην  μπορώντας να κορέσει την πείνα του,  αναγκάστηκε τελικά να φάει ακόμη και τις ίδιες του τις σάρκες.

***

Αυτό που με ενδιαφέρει, είπε ο φιλόσοφος,  δεν είναι οι πέτρες και τα δένδρα, αλλά οι άνθρωποι μέσα στην πόλιν. Δεν μπόρεσε να μείνει πιστός στη δήλωση αυτή ως το τέλος. Ο στοχασμός του για τους ανθρώπους μέσα στην πόλιν τον οδήγησε να τους αποδώσει έναν τόπο στον κόσμο και μια συγγένεια υπόστασης με τις πέτρες και τα δένδρα.

Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι πάντοτε οι άνθρωποι, και η πόλις τους. Ξέρουμε όμως ότι δεν μπορούμε να τους χωρίσουμε από τις πέτρες και τα δένδρα. Αρχίζουμε επίσης να ξέρουμε πού οδηγεί ο χωρισμός αυτός (...) Δεν υπάρχει αμφιβολία, κι αυτό διατυπώθηκε ρητά τη χαραυγή της νεοτερικής επιστημονικής εποχής, ότι το τεράστιο έργο που επιτελέστηκε εδώ  και αιώνες, είχε εν μέρει ως κίνητρο και την ιδέα ότι ο άνθρωπος θα μπορούσε με τον τρόπο αυτό να γίνει κύριος και κάτοχος της φύσης. Τα αποτελέσματα της επιστημονικοτεχνικής  του δραστηριότητας τον κάνουν σήμερα να φαίνεται μάλλον σαν το πιο βλαβερό παράσιτο του πλανήτη.

Κορνήλιος Καστοριάδης, «Νεοτερική επιστήμη και φιλοσοφική ερώτηση»

***

Η διάσωση του πλανήτη σχετίζεται άμεσα με την σωτηρία της ψυχής. Η ζωή είναι το ίδιο σημαντική όσο και το δίκτυο που την διατηρεί, κανείς δεν αμφισβητεί ότι υπάρχει διασύνδεση και ισορροπία μεταξύ όλων των έμψυχων και άψυχων πραγμάτων στη Γη.

Η κλιματική αλλαγή θα αντιμετωπιστεί μόνο όταν όλοι μας: επιστήμονες και πολιτικοί, θεολόγοι και οικονομολόγοι, ειδικοί και εργαζόμενοι πολίτες συνεργαστούμε για το κοινό καλό.

Οικ. Πατριάρχης κ.κ Βαρθολομαίος, 8ο Οικολογικό Συμπόσιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας, Νέα Ορλεάνη, Μάρτιος, 2011-06-28

***

Ο Δημιουργός μας εχάρισεν ήλιον, αέρα, θαλάσσια και ωκεάνεια κύματα, εκ των οποίων δυνάμεθα να παράξωμεν ενέργειαν. Η οικολογούσα επιστήμη εφεύρε τρόπους και εξ αυτών των σκυβάλων να πορίζεται ενέργειαν ακίνδυνον. Διερωτώμεθα, λοιπόν: Προς τι η τροπή προς τόσον επικίνδυνα εγχειρήματα; Μήπως πρόκειται δι\' ύβριν κατά της φύσεως; Αλλά η φύσις εκδικείται!

Οικ. Πατριάρχης κ.κ Βαρθολομαίος

***

Εάν δεν προστατεύσουμε το φυσικό περιβάλλον, η δική μας επιβίωση γίνεται ολοένα δυσχερέστερη και προβληματική, ενώ πολύ σύντομα θα απειληθεί και η ίδια η παρουσία του ανθρώπινου είδους πάνω στον πλανήτη μας. Ο κίνδυνος εκφυλισμού ή και αφανισμού του ανθρώπινου γένους διαγράφεται από μέρα σε μέρα απειλητικός. Μέσα στο πλαίσιο της προφανέστατης αυτής λογικής, το φυσικό περιβάλλον εννοείται ως αναγκαία και ικανή συνθήκη της ανθρώπινης επιβίωσης.

Οικ. Πατριάρχης κ.κ Βαρθολομαίος, κατά την τελετή της ανακηρύξεώς του σε Επίτιμο Διδάκτορα στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.